barnvakt, oh my

Dagen började med att Åsa ringde mig 08:50 och frågade om jag var uppe. "Sjääääälvklaaaaaart, jag är heeeelt färdig" svarade jag och fick sedan i panik slänga på mig alla kläder, Jag hade nämligen lovat att följa med och se på när Filippa red, och självklart glömt att ställa klockjäveln, + att jag skulle direkt till Ulle och vara barnvakt åt Alicia och Alva efter det, så jag var tvungen att packa ner alla saker till henne.

Stallet.
Där står en tjej med brunt knullrufs, blå i ansiktet av kylan eftersom det enda hon har på sig är ett par jeans och en t-shirt. Hon verkar inte ha fått i sig någon frukost, då hon kollar på alla hästar som om de vore fyrbenta hamburgare.


Ja, det är jag som råkar vara den där tjejen.

Och inte nog med detta så blev jag tillfrågad att leda hästen Filippa skulle rida, och jag hade väl inget annat val än att säga ja. Så jag fajtades nu med en brun ponnyjävel som vägrade trava, och en 2-årig Hitler som helt plötsligt bestämde sig för att ridning inte längre var roligt och demonstrativt kastade sig ner från hästryggen. Underbart, mina vänner. Underbart.


Vi kom tillslut därifrån, jag tackar gud för det.

Hemma hos Ulle var allt lugnt.

Inte.

Alva vägrade sova och Alicia sprang runt som en liten raket och skrek "emma är en bajskorv". Ja, hon har äntligen kommit in i den där åldern då allt som har med bajs och kiss att göra, är mycket roligt. Kiss -och bajsåldern, som den brukar kallas. Så det enda jag får tillbaka när jag blir arg på henne är; "din bajs."

Jag trodde att alla barn hade fattat hur kurragömma gick till när de nästan var 2,5 år. Jag hade tydligen fel.
Försök 1: Jag förklarade att hon skulle gömma sig medans jag räknade till tio. Jag blundande, räknade, och hörde hur hon sprang iväg. Sedan smög jag ut för att börja leta, och då sitter ungen och kollar på Saltkråkan.
Försök 2: Jag förklarar ytterligare en gång, börjar räkna och hör hur hon springer iväg. Ger mig ut i vardagsrummet och ropar frågande "vaaaart är Alicia? vaaart kan hon vara?" Då hör man ett litet pip från toan. "HÄR ÄR JAG!"
Försök 3: Förklarar igen, och nämner också att hon inte får avslöja sig genom att ropa. Ännu en gång blundar, räknar, och letar jag. Den här gången verkade det funka. Jag gick runt en stund, innan jag gick in i hennes rum. Där står ungen, i ett hörn, med händerna framför ögonen, i tron om att jag inte ser henne. Jag var tvungen att hämta Ulle, och vi garvade ett bra tag åt detta.

Kvällen inleddes med att jag satt och kollade på Bolibompa med Alicia i knät, och hoppades på att hon somna så Ulle och jag kunde se på film och äta.

Vaknade av att en viss liten dam omsorgsfullt viskade "kisskorv.." i mitt öra. Fan att jag skulle somna. Vi fick iallafall i henne i säng, och Ulle åkte och köpte pizza och hyrde en thriller. När vi hade sett tio minuter bestämde vi oss för att klockan var för mycket och att´vi borde sova. Snart insåg vi att klockan var 20:00, så vi tvingade oss att se tio minuter till utav filmen, men sen tog det stopp.

Nu ligger jag på en extrasäng i deras bastu och myser.

Ring eller smsa gärna

och puss på er som läst allt.

Kommentera gärna

Skriv mer än gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin