För vi lever i en värld där svaghet är tabu


"Jag blinkar till, tårar kan jag vara utan.
(Kent - FF)

Jag har fastnat för den textraden.
För jag känner igen mig så jävla väl.

Under alla de här åren då jag har mått dåligt, har jag förbjudit mig själv att gråta.

"Jag tänker inte vara svag, jag tänker i alla fall inte visa att jag är det."

För vi lever i en värld där svaghet är tabu.

I och med att jag förbjudit mig själv att gråta, har jag också förbjudit mig själv att prata om det som är jobbigt. Jag undviker gärna tankarna också, i alla fall när det går.
Så fort något jobbigt har dykt upp är det precis som att jag ska försvara mig själv, min heder, och istället för att bara släppa på det och låta tårarna komma förvandlar jag dem till något hårt,
som istället innifrån river upp mig gång på gång.

Men jag vill inte mer. Jag vill lägga mig i fosterställning med huvudet i någons knä och gråta ut, berätta precis hur jag känner och tänker och varför jag gör som jag gör.
Och jag behöver en kram, inte ett försök till att vara vuxen och veta bäst.

För det fungerar inte längre.
Det går inte att undanhålla sanningen, och sanningen är att jag inte mår bra.
Det går inte att undvika tankar, men framför allt går det inte att sitta och tvinga tillbaka tårarna varje kväll så hårt att man håller på att kräkas, bara för att försöka bevisa för sig själv och alla andra att man är stark."


Den här texten skrevs den
2009-06-08 kl 00:10, och varje gång jag läser den hugger det till inom mig.

Jag vet inte varför jag lägger upp den. Kanske för att den betyder rätt mycket för mig, kanske för att det är ett bevis på att jag inte är helt kall och känslolös som jag vet att vissa tror.
Kanske är det för att varje gång jag läser den påminns jag om att allting är bättre nu, att bättre tider kommer trots att man gett upp allt hopp.


Kommentera gärna
Postat av: EMMA

jäkla poet, du skriver så bra så man får gåshud!

:)

2009-08-29 @ 14:40:20
URL: http://ephotograph.blogg.se/
Postat av: rebecca

du får lägga dig i fosterställning i mitt knä och gråta ut hur mycket du vill, för jag finns här för dig! jag lovar

2009-08-30 @ 20:50:07
URL: http://riuh.blogg.se/

Skriv mer än gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin