Svininfluensan - jag vill höra er åsikt.

Hittade ett inlägg hos http://latour.blogg.se/ som jag bara måste kommentera.




Är inte denna inställning väldigt naiv?

1. Jag tror inte på sjukdomar - ..Jaså? Varför skrev du precis ett helt inlägg om Svininfluensan då?
Nej, förlåt. Jag ska inte vara dryg. Men fattar någon vad hon menar med detta? Hon motsäger den meningen rätt mycket i detta inlägg.
2. Jag har inte varit sjuk på över 10 år, så varför ska jag bli det nu? - Tja, du lär ju bli det förr eller senare på ett eller annat vis om du fortsätter tro att du är något mirakel som inte kan bli smittad. (Var jag dryg igen nu?)
3. Det är bara en vanlig influensa, det går över - Nja, du har väl rätt på ett sätt. Symptomen är ganska lika de hos en vanlig influensa. Men det har faktiskt skett dödsfall, det vet vi ju. Är det då värt att riskera fler liv genom att inte göra som läkarna rekommenderar?
Och hur liten risken är att dö av den, är det är väl fortfarande onödigt att smitta andra, för den är ju inte rolig att ha.
4. Och visst, några har dött. Men dö ska man andå göra nån gång i livet. Det är så allt ska sluta, så vad gör det om man dör när man är tjugo och mår någorlunda bra än om man är åttio och har haft ett helvete i livet i kanske tio år redan? - Jadu, man kanske inte vill dö när man i princip precis har påbörjat sitt liv? Och speciellt inte av en sådan sak som av en influensa, som man faktiskt kan undvika genom att följa läkarnas råd. Och jag gillar inte hur du skriver "och visst, några har dött" som om det var världens minsta sak. Är vi så vana vid dödsfall att vi fullständigt skiter i om det händer?
5. Sluta vara så fega när det kommer till svininfluensan. Ta på varandra, det skadar inte! - Jag tror inte det handlar om att vara feg - utan att man är rädd om sig själv (och andra). Och.. jo. Att "ta på varandra" är just det som kan föra smittan vidare, om du inte har förstått det.


Blah. Har jag skrämt upp er nu?
Ska jag vara ärlig vet jag inte mer om svininfluensan än vad jag hört av skolsystern och läst om i tidningen (men jag tror inte hon har bättre koll än mig), så om jag har skrämt upp er så förlåt. Kom jättegärna med dina åsikter.

Kommentera gärna
Postat av: Haedil *HUMOR BLOGG*

härlig blogg :D

2009-09-03 @ 16:32:08
URL: http://crazyhumor.blogg.se/
Postat av: Haedil *HUMOR BLOGG*

vsg :)

allt bra? :)

2009-09-03 @ 16:57:06
URL: http://crazyhumor.blogg.se/
Postat av: Haedil *HUMOR BLOGG*

okej krya :D

jätte bra :D

btw ska vi lägga till varandra på bloglovin? :D

2009-09-03 @ 17:52:00
URL: http://crazyhumor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Alltså, allt det här om svin influensan handlar ju inte om en själv som person som blir sjuk. Utan det är ju sammhälls farligt. Jag menar, om hälften av alla läkare är sjuka, busschafförerna, lärarna, matbutiks anställda är sjuka. Då rullar ju inte sammhället. Det är det vi ska vara rädda för. Inte för att dö i en influensa, när det är minst 100pers som dör av vanlig influensa varje år. Det är töntigt och egoistiskt. Och genom att inte vaccinera sig, så birdrar det till samhällets stopp. och smittan når även de som tagit vaccin om de tillbringar mycket tid med de som är sjuka. Så alla ska inte tro att de vet allt.

2009-09-03 @ 18:24:39
Postat av: Julia

Jag är egentligen jätte rädd för influensan. Jag har jätte svår ägg allergi, så jag kan inte vaccinera mig. Men på toppen av det så har jag också astma, och de säger att de som har astma har lättare att få det. Dessutom allt detta om att man kan dö, det är jag också jätte rädd för, jag älskar ju att leva. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra. >^<;; Jag har bara lust att glömma att det finns något som heter Svininfluensa.

2009-09-03 @ 18:46:46
URL: http://puzzles.blogg.se/
Postat av: Anders

"Är vi så vana vid dödsfall att vi fullständigt skiter i om det händer?"



Afrika my friend, Afrika! (Som exempel, finns andra ställen med mycket problem också, men där har du tillräckligt med kött på benen tycker jag.

2009-09-04 @ 02:09:02
Postat av: Anonym

Spela lagom dum, ingen vill dö. Det spelar ingen roll, det kan hända ändå. Och att man är rädd för sitt eget bästa mer än innan denna influensan kom till sverige, då är man egoistisk! Samhället är ifara inte du. Så snacka inte med mej som om jag är dum i hucudet TACK. Och jag fattar att inte du vill dö. Men du kommer inte ha större risk än vanligt att dö. Tack

2009-09-04 @ 20:11:35
Postat av: Emma

Anonym:

Jag antar att det är du som är http://latour.blogg.se/?

Jag påstår inte att du är dum i huvudet, jag ifrågasätter bara hur du tänker inom just det området.



Dock fattade jag inte riktigt vad det var du ville ha fram av kommentaren du just skrev.

2009-09-05 @ 13:31:13
URL: http://emzofc.blogg.se/
Postat av: Anonym

nej, jag är inte latour.blogg.se.

Jag har sagt vad jag tycker om området. Problemet är att människor inte förstår/vill förstå. Och ingen vill dö, men man kommer fortfarande att dö. Vi vet inte när och hur. Och att man skrämmer upp folk som tänker på sin egen hälsa, det är fel. Men bättre att dom tänker på sin egen hälsa än inte tänker alls. Och jag tycker att det latour skrev är dåligt. Eftersom man inte ska skriva om saker som man inte vet något om eller tycker något om. Och jagg är ledsen om du känner dej träffad. För det är inte dej jag försöker nå. Och attjämföra med saker som inte är här är med dåligt i vissa tillfällen, om man tycker synd om folk i afrika så hjälper det inte med att komentera någons blogg, då får man ju för fan åka ner dit eller nått. Och jag är ledsen om jag verkar arg. Tack.

2009-09-05 @ 16:27:41
Postat av: Denise

Ojojoj. Att ett litet inlägg jag skriver kan bli så förstorat. Jag tycker att vi ska strunta i hysterin, man skrämmer upp folk i onödan. Jag har träffat folk som inte vågat ta i hand bara för att dom inte vill bli sjuka. Men sjukdommar finns tydligen överallt. Så varför ska man bry sig mer nu? Det är så många fler som dör varje dag bara föra tt dom går över gatan och blir påkörda av en bil än vad folk kommer att göra av en liten influensa som media har förstorat upp till max. Och ja, vi är så vana vid dödsfall varje dag att jag inte orkar bry mig mer. Vi i Sverige bryr oss bara om världen om det kan drabba oss. Det kan vara en flera sider lång artikel i en tidning om en svensk varit med i ett flygplan som kraschat och en liten pluttig notis om det vart en jordbävning som dödat tusentals personer men ingen svensk. Ska vi låssas bry oss om världen eller ska vi bry oss på riktigt. Det är så jävla förstorat allt med svininfluensan bara för att den nu nått sverige. Hade den stannat där den uppkom hade vi inte orkat bry oss längre. Och vad har hänt med galnakosjukan? Och fågelinfluensan? Dom finns fortfarande kvar, men vi behöver inte oroa oss länge.

2009-09-16 @ 14:45:11
URL: http://latour.blogg.se/

Skriv mer än gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin