Tänk tänk TÄNK, Nalle Puh!

Faktiskt riktigt rolig och extremt givande teaterlektion idag, men gud så svårt det var!
Vi har blivit indelade i två grupper som vi ska hålla oss till några veckor framöver; det är dessa grupper vi ska tävla med i Teatersportstävlingen* (vilket ord..) i slutet av ettan.

* En tävling mellan alla ettor, tvåor och treor som går Estet Teater. Hela skolan bjuds in (d.v.s alla som vill får gå, det är inte obligatoriskt) och ska rösta om vem de tycker är bäst/roligast på scen bland alla teaterklasser. Sjukt roligt ska det bli! Idag påmindes jag dock om hur otroligt svårt det kan vara, speciellt om man råkar ha en dålig dag.

Dagens övning var ingen mindre än Tips Från Coachen. Ni har väl sett detta på Parlamentet? Personerna i panelen får frågor som de ska svara på, samtidigt som de ska följa uppmaningarna de får framför sig (t.ex "du har inga ben i kroppen", "du går från födsel till död", "du är en hysteriskt Carola"). Vi gjorde dock inte precis som i programmet. Tre i taget fick gå upp och sätta sig framför ett bord, och alla tre skulle vara nyhetsläsare. Den första var vanlig nyhetsläsare, den andra hade sporten och den tredje läste upp vädret.
Sedan var det bara att börja (en i taget fick prata). Bakom oss stod vår teaterlärare PG och höll i massa lappar med olika uppmaningar vi skulle följa. Först visade han dem för publiken, och sedan för nyhetsläsaren.
Jag var först ut (vanlig nyhetsuppläsare), och fick bland annat "du är nalle puh", "du är Arja Saijonmaa". Tror jag fick någon mer, men kommer inte ihåg vad det var.
Fy sjutton vad svårt det var alltså! Speciellt när man inte bara var tvungen att tänka på att framföra det på ett sätt som passade uppmaningen, utan också behövde tänka ut bra saker att säga i nyhetssändningen.

Ja, det var verkligen nyttigt i alla fall! Man kände ju direkt vad man behövde öva på och så. Och övningen var riktigt kul!
Dessutom fick vi skriva egna uppmaningar till varandra. Jag skulle skriva Carros förslag "extremt sömnig", men det gick inte så bra.
- "Extmet"...?
- Ojdå, vänta.. så!
- Nu står det "extem"
- Men vafan! SÅDÄR. Nu.
- ..nepp. Nu står det "erxtem".
- MEN! HELVETE! NU!
- Ehm.. yeah.. men vad är "sömning"?


Efter teatern hade vi historia.
Det är verkligen något magiskt med historialektioner, så fort jag kommer in i klassrummet känns både mitt huvud och mina ögonlock flera kilo tyngre. Jag vet inte vad det är, kanske är det för att jag har absolut noll intresse i ämnet, så mitt undermedvetna tänker "det är ingen idé att ens försöka, lägga dig ned och sov lite istället!".
Jag måste dock erkänna att filmen vi såg på på dagens lektion var helt okej, så jag lyckades hålla koncentrationen (och ögonen) uppe.


Resten av dagens bestod av Kulturhistoria (vi tittade på gamla slutproduktioner och skulle öva på teateranalys), och Engelska (övade grammatik).
Sedan bar det av hem.
Somnade direkt.
Blev väckt av pappa någon timme senare och följde med honom ut på en långpromenad med Algot. Skönt, förutom att det blir så djävulskt kallt så fort solen går ned.

Nu sitter jag här och lyssnar på The Fray - Over my head. Riktig myslåt det där.
Skype någon?


- Vad hette den lilla pojkvasken nu igen?
- Toby.
- INTE DEN LILLA POJKVASKEN >:@
- men.. :(


Kommentera gärna
Postat av: Lovisa

höhöhö

2010-03-18 @ 09:48:55

Skriv mer än gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin