Ett drömspel

Fredag, och jag är hemma från skolan! Jag tror inte ni förstår hur otroligt trött jag är efter denna teatervecka, och det har slitit som sjutton på min kropp eftersom jag varit både förkyld och har en (som ni redan vet) bruten fot.
Men - föreställningarna har gått bra! Vi har haft två skolföreställningar och en för allmänheten.
Tyvärr så märktes det rätt på skolföreställningarna att det var högstadieelever man framträdde för. De skittuffa killarna som oftast satt längst fram bjöd på höga gäspningar, djupa suckar och små, irriterande kommentarer lite då och då under pjäsens gång.
Jag blir så jävla irriterad på sånt. Det är så in i helvetes respektlöst, och egentligen ville jag bara gå ut på scen och säga att "nepp, nu skiter vi i det här, ni får gå". Jag menar, varför ska vi lägga ned vår tid och energi på såna som dem? Detta är dock inget vi får bestämma själva, utan det är Eva (vår teaterpedagog) som avbryter om hon tycker det blir för pratigt o.s.v i publiken.
De enda gångerna det faktiskt blev helt tyst bland publiken var på min, Annas, Martinas, Livs och Fridas scen. Vi var dekanusar som stod och bråkade om vem som hade rätt. Det blev både slagsmål och rop, vilket antagligen gjorde att publiken blev lite mer intresserad.
Nåväl. Om man tänker bort den dryga publiken så gick allt mycket bra! Det var lite smågrejer som gick fel på första föreställningen, men inget som publiken märkte av.


Jag kan förresten faktiskt förstå publiken lite, även om jag inte tycker att man beter sig så när man ser teater. Pjäsen är skriven runt 1880, så språket vi använder är väldigt svårt att förstå. Dessutom är det en dröm, så mycket är osammanhängande, och hela tiden ligger det ett väldigt djup över den. Plus att den är över två timmar lång.
Så ja, jag kan förstå att den är väldigt svår att se för de som inte redan är intresserade av teater. Därför frågade jag mig själv också flera gånger varför vi spelade upp denna för skolklasser. Det har liksom tagit oss skådespelare ett helt år att förstå dess budskap.


Det ska i alla fall bli väldigt kul att spela upp denna på teaterfestivalen nästa vecka! Det kommer bli en helt annan sak - alla i publiken kommer att vara intresserade av teater, så de kommer se pjäsen på ett helt annat sätt. Det peppar vi!

Kommentera gärna

Skriv mer än gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin